Skip to content →

Gaming eller gambling: Spilgiganter udvisker grænserne mellem leg og Las Vegas

Når kendte fodboldspillere springer frem på skærmen på tusindvis af værelser rundt omkring i Danmark, er det ikke kun spillerne, der danser og jubler. Det gør hjernen også, og det er ikke helt tilfældigt. Klassiske kasinomønstre er nemlig blevet en fast del af flere af verdens største computerspil.

Ni ud af ti drenge spiller computerspil i Danmark. Det er spil som Counter-Strike, Fortnite og FC24. Foto: Thanya Vijayakumar.

Af Thanya Vijayakumar og Joachim Farshøj

Det er mørkt og koldt udenfor, selvom årstiden er skiftet til forår. Klokken er 21, og 17-årige David Sandic sidder med en PlayStation controller i hånden på sit mørke værelse, der oplyses af de blå lysstråler fra fjernsynet på væggen. Han ved godt, hvad der skal ske nu. Fjernsynet viser spillet FC24, tidligere kendt som FIFA. Et spil, hvor man spiller virtuelle fodboldkampe mod andre gamere med et virtuelt hold af virkelige fodboldspillere.

David Sandic begynder at købe FC24-point, spillets valuta, som man kan købe pakker og vinde gode spillere med. Men chancen er meget lille, og det ved han godt. Alligevel åbner han en pakke. Den ryster og lyser. Til stor overraskelse dukker Saeed Al-Owairan op, en tidligere saudiarabisk midtbanespiller, der er højt vurderet i spillet. David Sandic kan ikke tro sine øjne.

”Jeg har lagt så mange penge i FIFA (FC24, red.) over en lang periode, så når man endelig får noget godt, så tænker man også, ‘Årh, der kom den. Det var lækkert. Så skal jeg også bare blive ved, fordi det er min heldige dag’.”

Derfor bliver han ved. Han kan jo vinde en god spiller igen. Men det gør han ikke. Og inden han ser sig om, har han brugt 2000 kroner på pakkerne. Kontoen viser 200 kroner til resten af måneden, og skamfølelsen fylder i kroppen. Forløsningen er for længst forsvundet.

FC24-pakker, skins og loot boxes – kært barn har mange navne

FC24-pakker er ikke en ny opfindelse. Mange computerspil har deres egen udgave af disse pakker, som samlet går under betegnelsen “loot boxes”.

Konceptet dækker over noget, der minder om en lykkepose eller et skrabelod. Tilfældigheden er konge i en verden af loot boxes, for nøgleelementet er tilfældighedsgeneratoren bagved. Det vækker minder om kasinospillet roulette, hvor spændingen opbygges, da resultatet i sagens natur er ukendt. Selv hvis resultatet af satset er negativt, har der stadig været en forventningsglæde i hjernen, og den følelse kan være svær at give afkald på.

Anne Fiskaali har brugt mange år på at studere computerspil og deres indflydelse på unge mennesker. Foto: Joachim Farshøj.

Det er der en helt naturlig grund til, forklarer psykolog Anne Fiskaali, der har speciale i gaming og digital trivsel. Hjernen er fra naturens side indrettet til at huske uventede belønninger, så vi kan gøre det igen. Og en loot box er netop en potentiel uventet belønning.

“Alle lygter blinker i hjernen, når vi får en uventet belønning. Der bliver udløst forskellige stoffer, blandt andet dopamin, som fortæller os, at det vi gjorde, var smart. Det skal vi gøre igen. Det er tilfældighedselementet i loot boxe og gambling, der kan fastholde os: vores hjerne reagerer stærkt på, at vi får belønninger, vi ikke havde regnet med. Og det er her, det bliver farligt. Når det handler om ludomani, er det nemlig det, der er grundstenen,” siger Anne Fiskaali, der er vagtsom over for forbruget af loot boxes i computerspil.

Det er dog ikke kun de tilfældige belønninger og den mulige jackpot, der bidrager til spændingsopbygningen, når man åbner en loot box. Når man køber og åbner en pakke i et spil som FC24, fyldes skærmen af en eksplosion af farver, lyde og animationer, og denne Las Vegas-æstetik har også en effekt på hjernen.

“Når vi køber loot boxes, lyser og ryster den, når den skal åbnes. Der bliver brugt en masse visuelle og auditive effekter, der signalerer, at det her er spændende,” uddyber Anne Fiskaali.

Lykkeposerne baner vejen for tusindvis

Kigger man på David Sandics fortrukne spil, FC24, er det bygget op med en “pay-to-win” strategi. Du er nødsaget til at købe loot boxes for at få gode spillere, som du kan bruge på dit virtuelle fodboldhold. De gode spillere er nødvendige, fordi FC24 grundlæggende er et konkurrencepræget spil, der, ligesom almindelig fodbold, drejer sig om at vinde.

Man kan optjene penge i spillet, som kan bruges på loot boxes, men det er langt nemmere at betale sig til dem med rigtige penge. Det er en anden grund til, at man som ung bruger kan føle sig nødsaget til at kaste penge ind i spillet. Og David Sandic er langt fra den eneste, der bliver lokket af disse loot boxes.

Ifølge en rapport fra Rambøll til Spillemyndigheden i 2021 spiller cirka ni ud af ti teenagedrenge computerspil i Danmark. Hertil bruger omtrent halvdelen af de drenge, der spiller computerspil, i gennemsnit mellem 0 og 14 timer om ugen på det. Enkelte bruger sågar mere end 35 timer om ugen på computerspil. Rambøll-rapporten har også undersøgt brugen af loot boxes. Her viser tallene, at lidt under halvdelen af drenge, der spiller computerspil, har købt loot boxes på et tidspunkt.

En dyr weekend i januar

Med den bitre smag af dårlig samvittighed i munden sidder David Sandic tilbage på sit værelse, og tænker på, hvordan det kunne gå galt igen. Det er nemlig ikke første gang, han smider sin månedsløn væk på pakker. Han husker tilbage på en speciel januaraften.

Den aften var farverne på skærmen lidt skarpere, duften af succes og sved lidt kraftigere, og smagen af sodavand og chips lidt bedre. Det var de bedste kort i hele spillet, der kom på markedet, men også de dyreste. Dem måtte David Sandic bare have. Koste hvad det ville. Derfor gik han i gang med pakkerne. Knapperne på controlleren gik i pendulfart. Det var for nemt. Pakke efter pakke blev åbnet, men aftenen endte som så mange gange før. Ingen gode kort sprang op på skærmen. Det sluttede dog ikke der. Det hele gentog sig igen dagen efter i håb om at lande en god spiller. Men samme resultat. Denne gang 3000 kroner fattigere og ingen sjældne spillere på David Sandics FC24-hold.

”Det føles som ingenting. Man har lige sat kortet ind på PlayStation, og så er det bare hurtigt at gå ind på pointene, tryk én gang og acceptér betingelserne. Så er de lukket op. Der er ikke noget med, om man er sikker på, man vil købe det eller ej.”

David Sandic bruger kun penge på loot boxes i FC24. Han lægger ikke penge på fodboldkampe eller spiller lotto. Men han ser sig selv som gambler. Og han frygter, at det kan udvikle sig.

Uenighed blandt forskere

Det er dog ikke alle forskere, der er enige i sammenhængen mellem køb af loot boxes og problematiske spillevaner senere i livet. Ifølge Rambøll-rapporten udvikler en ud af otte unge, der køber loot boxes, pengespilsproblemer senere i livet. Til sammenligning udvikler en ud af tyve unge, der ikke køber loot boxes, pengespilsproblemer.

Ifølge Anne Fiskaali peger forskning også på, at køb af loot boxes kan være en faktor i senere ludomani, men sammenhængen er ikke direkte. Spørger man Rune Kristian Lundedal Nielsen, lektor og forsker i computerspil hos ITU, kan man slet ikke sammenligne ludomani med køb af loot boxes endnu. Det skyldes hovedsageligt, at det i de fleste tilfælde ikke er muligt at veksle genstanden fra en loot box til rigtige penge, der kan bruges i den virkelige verden.

“Når man køber en loot box i FC24, ved man godt, at man taber penge. Mange mennesker, der lider af ludomani, sidder fast i spil, fordi de har en fejlagtig tankegang om, at hvis de bare gambler lidt mere, så vender deres held, og de kan løse alle deres problemer. Sådan er det ikke med loot boxes,” forklarer Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Han bakkes op af Spillemyndighedens definition af hasardspil, hvor muligheden for at trække penge ud af spillet skal være til stede, hvis det skal klassificeres som gambling.

Rune Kristian Lundedal Nielsen anerkender dog samtidig, at der er klare elementer af gambling i opbygningen af særligt FC24. Kombinationen af muligheden for at bruge rigtige penge på at udløse en tilfældighedsmekanisme i spillet minder meget om det, mange vil forbinde med gambling.

“Den måde, FC24 opbygger spænding hos spillerne, inden indholdet af loot boxen bliver afsløret, ligner noget, vi kender fra traditionel gambling som den enarmede tyveknægt. Det viser, hvor tæt man er på at vinde, inden man faktisk får resultatet. Det er et klart gambling-element,” lyder det fra ham.

Skatteminister kigger på lovgivningen

Spillemyndighedens definition af hasardspil har gjort det umuligt at lovgive mod loot boxes i spil som FC24, da der ikke er en mulig gevinst i form af rigtige penge. Men det er ikke sikkert, det bliver ved med at forholde sig sådan.

I Belgien har det således været forbudt at købe loot boxes i flere år, og ifølge den socialdemokratiske skatteminister, Jeppe Bruus, er et udvalg i øjeblikket ved at undersøge om lignende foranstaltninger skal laves herhjemme.

“Lige nu drøfter vi loot boxes med alle folketingspartierne. Vi kigger på de krav, vi kan stille til salget af loot boxes, selvom de måske ikke kan forbydes helt. Men det er klart, at det ikke er godt at have loot boxes bygget ind i spil, der henvender sig til børn,” fortæller Jeppe Bruus, der også mener, at det kan være nødvendigt at involvere EU, hvis man skal gøre noget ved de store spil som FC24 og Counter-Strike.

Det har været en ambition at kigge på lovgivningen for loot boxes for flere skatteministre gennem tiden, og selvom Jeppe Bruus ikke er enig i, at der ikke er sket noget på området endnu, medgiver han, at det ikke går hurtigt nok.

“Jeg vil ærligt sige, at vi politisk set halter efter den teknologiske udvikling, der er i gang. Ligesom vi gør på en række andre områder. Så det er noget, vi løbende kommer til at forholde os til,” slutter Jeppe Bruus.

Electronic Arts, der står bag spillet FC24, har ikke besvaret den forelagte kritik.

Helt sikkert måske ikke flere penge

I dag viser kalenderen april, og David Sandic har formået at holde sig fra at bruge penge på FC24-pakker i næsten en måned.  Men det vender, for i dag er det tid til offentliggørelsen af de årlige Team of the Season kort. David Sandic mærker spilletrangen vokse i ham. Han ved, at i aften bliver en test. En test af, hvor meget magt spilletrangen har over ham. Inderst inde håber han, at han kan holde sig fra det. Men optimistisk er han ikke. Og han frygter for sit forbrug.

”Man arbejder pissehårdt for de penge. Det er jo spild af penge, der kunne have været gået til så meget andet,” er ordene fra David Sandic.

Hvis det står til Jeppe Bruus og Socialdemokratiet, bliver loot box-markedet reguleret inden 2025 er omme. Det gælder også FC24. Men det er der længe til. Og i aften kan David Sandic bruge lige præcis de penge, han vil.

Published in Kultur